« »6 tips om via je webshop meer te verkopen - deel 2

Gepubliceerd op 17-05-2017

De 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

In een eerder artikel schreven we al over de beïnvloedingsprincipes wederkerigheid, sociale bewijskracht en commitment & consistentie en over hoe je deze principes online kunt toepassen om meer te verkopen:

  • Principe 1 – Wederkerigheid
  • Principe 2 - Commitment & consistentie
  • Principe 3 - Sociale bewijskracht

In dit artikel gaan we verder in op

  • Principe 4 – Sympathie
  • Principe 5 – Autoriteit
  • Principe 6 – Schaarsheid

Principe 4 – Sympathie

Veel mensen doen het liefst zaken met iemand die ze aardig vinden, of met een bedrijf dat ze leuk vinden. Dat aardig vinden kun je stimuleren door de mogelijkheid te bieden:

  • iets gratis aan te vragen;
  • te liken;
  • te delen op sociale media;
  • te mailen naar vrienden

Een andere manier is om de websitebezoeker complimenten te geven, bijvoorbeeld: “Goede keus!”


Zoso-Tip. Probeer zoveel mogelijk de sympathie van de websitebezoeker te winnen. Deze doet namelijk graag zaken met sympathieke aanbieders.


Principe 5 – Autoriteit

Als een autoriteit het zegt, dan zal het wel kloppen. Zo wordt vaak gedacht. Veel mensen zijn ook al vaak teleurgesteld geweest en als een onafhankelijk iemand zegt dat dit een vertrouwde webwinkel is, dat dit goede producten zijn, enz. dan wordt dat eerder geloofd. Eerder dan wanneer je zelf heel hard roept dat je zo goed bent. Dus wat kun je doen om de potentiele klant op basis van het autoriteitsprincipe meer vertrouwen te geven?


Zoso-Tip. Overweeg de volgende zaken op je website te zetten:

  • referenties (showcases);
  • testimonials (citaten van tevreden klanten);
  • klantscores en/of reviews;
  • gewonnen prijzen en lovende kritieken in kranten, tijdschriften, e.d.;
  • ‘Anderen kochten ook …’;
  • ‘Er gingen al [128] klanten u voor’;
  • ‘Meest verkochte product’;
  • Artikelen (blogs) met tips waaruit blijkt dat jij een expert bent in je vakgebied.


      

Principe 6 – Schaarsheid

Als een artikel bijna op is, dan hebben veel mensen het gekocht. En dan zal het wel heel goed zijn. Of dan zal het wel een heel goed aanbod zijn. Schaarsheid is het typisch menselijke verschijnsel dat we het meest verlangen naar dingen die zeldzaam zijn (tijdelijk verkrijgbaar, beperkte oplage, enz.), onbereikbaar zijn (duur, volmaakt) of zelfs verboden zijn. 


Zoso-Tip. Hanteer de volgende schaarsheidtechnieken, maar pas ze met beleid toe.

  • vermeld het aantal stuks dat nog op voorraad is;
  • vermeld de tekst ‘Op = op’;
  • koppel een datum aan de aanbieding ‘Alleen vandaag geldig’, ‘Looptijd tot 1 juni’;
  • maak het aanbod exclusief ‘Alleen voor leden’, ‘Vaste klantenaanbod’.

Goede tips, maar wat nu?

Ja, nu moet je aan de slag. Bepaal welke psychologische omzet tips je gaat toepassen en maak een kleine planning wie, wat, wanneer moet doen. Een goede websitebouwer moet je bovendien goed advies kunnen geven en kunnen helpen met een en ander.


Zoso-Tip. Hanteer de zes beïnvloedingsprincipes van prof. R. Cialdini om meer te verkopen via je webshop. Hulp nodig? Neem gerust contact op!


14924330012a93329df256c8d9568b1c9fa63336b7.png