« Top 15 seo-tips voor dummies»

Gepubliceerd op 03-06-2020

De meeste ondernemingen zetten zelf met enige regelmaat teksten online. Dat doe je om de websitebezoeker snel verder te helpen. Maar óók om beter gevonden te worden in Google. Gebruik hiervoor deze 15 SEO-tips.

Zijn deze 15 tips wel voldoende?

Grote ondernemingen zoals Bol.com en Coolblue hun bestaansrecht is afhankelijk van internet. Zij hebben grote budgetten om aan hun SEO te werken. Hele afdelingen zijn daar de hele dag mee bezig en alles wordt getest en getest. Dat ligt voor de kleinere onderneming niet zo voor de hand. Met onderstaande 15 tips kom je echter al een heel eind.

Tip 1. Gebruik de juiste zoekwoorden

Bepaal wat het zoekwoord voor je artikel (blog) is en check hoeveel dat daar op gezocht wordt. Dat kan relatief eenvoudig door er gewoon op te zoeken in Google. Je ziet dan het aantal zoekopdrachten.

Stel, je zoekwoord is ‘segway’ dan scoort dan in Google maar liefst 234.000.000.

segway.png

Beter is het om dan te zoeken op een meer specifiek zoekwoord, bijvoorbeeld ‘segway rijden’:

segwayrijden.png


Tip 2: Onderaan de zoekpagina zet Google zelf een aantal zoekopdrachten die gerelateerd aan het zoekwoord dat jij ingevuld hebt.


gerelateerdezoekopdrachten.png


Tip 3: Met Google Search Console kun van tevoren checken hoe jouw website op basis van bepaalde zoekwoorden scoort.



Tip 4: Met Google Analytics kun je achteraf checken hoe jouw website in het verleden gepresteerd heeft.


Tip 5. Gebruik voldoende zoekwoorden

Gebruik het belangrijkste zoekwoord, het focus keyword, voldoende keer in je tekst. Er wordt een keyword-dichtheid aangehouden van 0,5 tot 2,5%. Onder 0,5 % is dus te weinig en boven 2,5% te veel.


Tip 6: Scoort de keyword-dichtheid boven de 2,5% vervang dan een aantal keren het zoekwoord in de tekst met een synoniem. Totdat je onder de 2,5% uitkomt.



Tip 7: Zet zoveel mogelijk het focus keyword in begin van de eerste paragraaf en in een aantal subtitels. Deel de tekst op in meerdere paragrafen met ieder hun eigen subtitel (H2).


Tip 8. Maak een goede titel

De titel van je artikel (Metatitle of SEO-title) moet meteen duidelijk maken waar de tekst over gaat. Voor de SEO is het belangrijk dat je focus keyword in de titel is opgenomen. Zet dit keyword zoveel mogelijk vooraan in de titel.


Tip 9: De titel mag niet langer zijn dan ca. 55 tot 60 tekens. Je kunt dit testen op de website Metatags.io. https://metatags.io/


Tip 10. De juiste metadescription

De metadescription is de omschrijving van de webpagina zoals die in Google getoond wordt. Zie onderstaand voorbeeld. Zet je focus keyword zoveel als mogelijk in het begin van de metadecription.

segwaygoogle.png


Tip 11: Maak de metadescription niet langer dan ca. 120 – 155 tekens. Test dit op de website Metatags.io.


Tip 12. Gebruik de juiste tools

We noemden al eerder Google Analytics, Google Search Console en Metatags.io. Een andere uitstekende gratis tool voor een Wordpress gebruiker is die van Yoast SEO.

Tip 13. MijnRetail website? Gebruik de SEO tool!

Heb je een MijnRetail website, dan heb je het eenvoudig. Maak of bewerk je daar onder ‘Actueel’ een nieuwsitem, dan zie je onder het tabje SEO waar je goed, minder goed en slecht op scoort. Je kunt hier dan verbeteringen in aanbrengen door o.a. de tekst, titel en metadescription aan te passen.


Tip 14: Vink onder ‘Website’ en ‘SEO Instellingen’ alle instellingen aan om beter gevonden te worden. Wil je hierover meer weten, vraag dan support.


savenieuwsitem.png


Tip 15: Hanteer de SEO tips uit dit artikel bij elke tekst (elke blog of bericht) die je maakt om zo goed mogelijk gevonden te worden. De meeste kleinere ondernemingen hoeven dan helemaal geen SEO specialist in te huren.