« »Hoeveel korting moet je eigenlijk geven?

Gepubliceerd op 17-04-2019

Korting geven …

We schreven al eerder over korting geven in een webshop:

  • waarom korting geven?;
  • soorten kortingen;
  • wat korting geven kost; en
  • kortingscodes

Zike Cao is assistent professor op de Erasmus Universiteit. Hij onderzocht samen met collega’s maar liefst bijna 20.000 aanbiedingen en kwam tot de volgende conclusies. 

Té hoge kortingen werken niet

50% korting zie je vaak op sites zoals Groupon en Social Deal. De kortingen lopen er zelfs op tot 70 en 80%. Uit het onderzoek blijkt nu dat dit niet tot meer klanten leidt. Het jaagt klanten zelfs weg. Vooral hoger opgeleiden vertrouwen die hoge kortingen niet. 

De achterdocht groeit bij zogenaamde ‘credence goods’; goederen waarvan de consument de waarde niet zo goed kan vast stellen. Denk aan een diner of een autoreparatie.


Tip. Klanten twijfelen over de kwaliteit als je meer dan 50% korting geeft. Veel korting leidt niet tot meer klanten.


Reviews worden niet meer geloofd

Wil je toch een hoge korting geven, plaats er dan geen reviews bij. Want een positieve review bij een hoge korting versterkt het wantrouwen.

Als je het toch wilt…

Stel, je verkoopt mode- en/of trendgevoelige producten en je wilt toch echt van een partij goederen af. Wil je veel korting geven, overweeg dan de volgende tips:

  • Doe een 1 + 1 gratis actie.
  • Geef een reden waarom je korting geeft, bijvoorbeeld:
    • “Binnenkort verwelkomen we de 5.000ste klant – profiteer nu van 50% korting op …”
    • “Bedankt voor je bestelling. Profiteer van 50% korting als je binnen twee weken weer een bestelling plaatst.”
  • Geef helemaal geen korting, maar vermeld op een slimme manier de prijs
  • Hanteer een flexibel kortingspercentage. Hoe meer er wordt verkocht, hoe hoger de korting wordt. “Mensen die in een vroeg stadium op de aanbieding ingaan, krijgen dan later extra geld terug als die aanbieding bepaalde verkoopcijfers haalt”, aldus Zike Cao.

Let wel op de wet!

Eerlijke korting. Jouw korting moet een echt prijsvoordeel inhouden; je moet een eerlijke korting geven. De normale prijs verhogen en dan korting geven, mag dus niet.

Van/voor. Als je een van/voor-actie doet, moet het product kort geleden ook echt voor de van-prijs te koop zijn geweest. Ga daarbij uit van minimaal drie maanden.

Duidelijk zijn. Je aanbieding moet duidelijk zijn. Bij bijvoorbeeld een 2+1 actie, moet voor de consument duidelijk zijn:

  • welke productcombinaties mogelijk zijn;
  • welk product gratis is (vaak het goedkoopste);
  • hoe de korting verrekend wordt;
  • enz.

Tip. Kortingen van 50% of meer leiden tot wantrouwen en achterdocht. Het leidt niet of zelden tot meer klanten, maar áls je het toch overweegt, geef er dan een reden voor en plaats er geen reviews bij.

accountant-1238598-1558073984.jpg